Friday 15 July 2011

Kisah Aaron Dengan Faizal Yang Tolol

Aaron Dan Faizal adalah dua orang sepupu yang saling tidak menyukai antara satu sama lain. Jika Aaron suka warna biru, Faizal akan suka warna merah. Jika Aaron suka makan bual epal, Faizall pula suka makan buah durian. Pendek kata apa yang dibuat mereka sering berbeza dan tidak sepakat antara satu sama lain.


Pada suatu hari Aaron telah menerima hadiah pemberian daripada seorang kaya dikampung itu. Dia mundar mandir ke sana ke mari, takut kalau Faizal nampak wang yang dimilikinya.


Tiba-tiba dia terfikir untuk menanam wang yang dimilikinya. Tentu Faizal tidak dapat mencarinya. Lalu dia pun menanam wang tersebut.


Selepas menutup lubang yang berisi wang tersebut, dia terfikir untuk meninggalkan nota agar orang lain tidak tahu ada wang disitu.  Dia pun menulis "DISINI TIADA WANG". "Pandai juga aku", katanya dalam hati.


Tanpa diketahuinya, Faizal sedang memerhatikan gelagatnya ketika itu. Selepas Aaron  meninggalkan tempat itu, dia cepat-cepat menggali lubang dan mengambil wang tersebut. Habis kesemua wang itu dibelanjakan dengan suka hatinya Faizal.


Bila Aaron menggali lubang itu semula untuk mengambil wangnya, dia terperanjat kerana kesemua wangnya telah tiada di situ. Dia pun melaporkan pada polis.


Tanpa berlengah-lengah lagi polis terus menangkap Faizal yang mencuri wang tersebut tanpa perlu bersusah payah mencari pencuri wang tersebut. Diatas lubang itu terdapat penunjuk kepada siapa sebenarnya pencuri, sekeping papan tanda bertulis  "BUKAN FAIZAL YANG AMBIL WANG INI"........

No comments:

Post a Comment