Sunday 14 August 2011

Dua Sahabat Bersama Helang Gergasi

Amin dan Jaya adalah dua orang sepupu. Setiap hari mereka berdua akan bermain bersama-sama, mengaji bersama-sama dan ke sekolah bersama-sama. Amin mempunyai perwatakan yang agak pendiam serta bertubuh kurus kering manakala Jaya mempunyai susuk badan yang tegap, tinggi serta rupa yang segak. Kemana Jay pergi Amin akan menjadi pak turut mengekorinya. bila mereka semakin besar, Jaya mula menunjuk lagaknya. Setiap hari dia akan membuli Amin untuk melakukan kerja-kerjanya.

Amin takut nak melawannya kerana saiznya yang kecil. Lagipun, jika Jaya tidak mahu lagi berkawan dengan nya, dia tidak lagi mempunyai kawan lain. Jaya selalu mengejek Amin .

Jaya : Kau tentu teringin nak jadi aku

Amin : Taklah, aku bersyukur dengan apa yang Allah beri pada aku

Jay : Apa yang istemewanya orang kurus kering. Kau jadi hamba aku layaklah....Hahaha

Amin diam , tunduk merenung kakinya. Dalam hatinya sangat sedih. Bergenang air dimatanya.

Satu hari balik dari sekolah, mereka terdengar bunyi deruman kuat bagai sesuatu yang besar membelah awan. Rupa-rupanya ia adalah seekor helang gergasi yang begelar garuda. Geruda itu akan memilih untuk makan 10 orang budak lelaki dari setiap kampung. Geruda telah pun memperolehi 9 orang budak lelaki, maka tinggal seorang lagi yang tidak cukup. Amin dan Jay ketakutan. Tiada lagi budak lelaki lain yang sesuai untuk dimakan geruda kecuali mereka berdua.

Jaya : Kau ambillah Amin sebagai makanan engkau, dia kurus, senang untuk masuk ke mulut engkau.

Geruda : Kenapa pulak aku nak makan Amin, dia kurus sahaja, tidak cukup isi. Nanti aku akan kebuluran tidak cukup makan

Dengan sekali mencengkam sahaja Jaya dimasukkan Geruda ke dalam mulutnya. Maka tamatlah riwayat Jaya yang sombong itu!



No comments:

Post a Comment